Αποκλεισμός Ελλάδας, πρόκριση Κύπρου! Η ΕΡΤ ευχαριστημένη με την νέα τακτική;



Διεξήχθη σήμερα ο πρώτος Ημιτελικός της 63ης Γιουροβίζιον στην πορτογαλική πρωτεύουσα. Η θετική είδηση της ημέρας: η Κύπρος προκρίθηκε στον Τελικό και θεωρείται φαβορί! Η Ελλάδα απ την άλλη αποκλείστηκε από τον Διαγωνισμό έπειτα απ΄μία πολύ μέτρια εμφάνιση και πολλά λάθη που έγιναν πριν καν ξεκινήσει η διοργάνωση για φέτος... Οι δύο Ημιτελικοί και ο Μεγάλος Τελικός της φετινής Eurovision γίνονται στο «Altice Arena» της Λισαβόνας. Την παρουσίαση της εκδήλωσης έχουν αναλάβει τέσσερις επιτυχημένες γυναίκες της χώρας, οι Filomena Cautela, Sílvia Alberto, Daniela Ruah και Catarina Furtado.

  Φέτος ο 1ος Ημιτελικός έκρυβε μερικές εκπλήξεις. Λάβανε μέρος 19 κράτη με τα 10 να εξασφαλίζουν το εισιτήριο του μεγάλου τελικού. Ωστόσο μείνανε χώρες εκτός τελικού που σχεδόν πάντα έφταναν στο στάδιο αυτό ενώ κάποια φαβορί μείνανε εκτός όπως πχ η Ελβετία που είχε ωραίο τραγούδι. Μία απ αυτές τις χώρες πάντως που δεν πήγαν τελικό ήταν και η Ελλάδα. Απ την άλλη πέρασαν χώρες που συνήθως περνάνε απαρατήρητες και δεν φτάνουν καν στον τελικό. Λαμπρά παραδείγματα η Αλβανία (που ακόμα και βάση προγνωστικών δεν θεωρούνταν πως θα προκριθεί) και η Κύπρος που αποφάσισε φέτος να τα δώσει όλα στρέφοντας την προσοχή της στην αναζήτηση καλλιτέχνη προς Ελλάδα μεριά βρίσκοντας την εκρηκτική Φουρέιρα με το „φλογερό“ τραγούδι Fuego το οποίο και με μία άριστη σκηνική παρουσία απέσπασε ένα δυνατό χειροκρότημα και απέδειξε για ποιο λόγο όλα τα στοιχήματα τοποθετούσαν την Κύπρο στην 1η θέση σχετικά με τα κράτη με την  μεγαλύτερη πιθανότητα πρόκρισης. Καλή επιτυχία στην Κύπρο εύχομαι λοιπόν!
    Tα αποτελέσματα της ψηφοφορίας ήταν σύμπτυξη των ψήφων από τους Ευρωπαίους τηλεθεατές και της εθνικές κριτικές επιτροπές. Με την τυχαία σειρά όπως ανακοινώθηκαν προκρίθηκαν τα εξής 10 κράτη: Αυστρία, Εσθονία, Κύπρος, Λιθουανία, Ισραήλ
Τσεχία, Βουλγαρία, Αλβανία, Φινλανδία, Ιρλανδία.

  Σημειώνεται πως στις 10 Μαΐου θα υπάρξει και ο 2ος Ημιτελικός με 18 συμμετοχές απ τους οποίους πάλι 10 θα πάρουν τον δρόμο προς τον τελικό. Έπειτα υπάρχουν 5 κράτη, οι λεγόμενοι
Big Five (Ισπανία, Γερμανία, Μ. Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία), που αυτόματα βρίσκονται πάντοτε στον Τελικό λόγω του ότι είναι οι μεγαλύτεροι χρηματοδότες της διοργάνωσης. Το χρήμα ανοίγει πόρτες χωρίς κόπο βλέπετε....γι αυτό και οι συγκεκριμένες χώρες συνήθως βρίσκονται πάρα πολύ χαμηλά στην τελική κατάταξη. Δεν ενδιαφέρονται κάτι καλό να στείλουν στον Διαγωνισμό καθώς βρίσκονται ούτως ή άλλως στον Τελικό ενώ και ο κόσμος μάλλον προτιμά την ψήφο να την δώσει σε κράτη που δεν βρέθηκαν λόγω χρημάτων στον Τελικό (ε και επειδή αντιπροσωπεύουν τις αμαρτωλές μεγάλες ιστορικά Δυνάμεις, άλλωστε ο Διαγωνισμός πλέον εδώ και μία 10ετία σίγουρα έχει και ολίγον τι πολιτική χροιά). Δεν συμβαίνει πάντοτε αλλά πολύ συχνά πάντως. Λίγες οι εξαιρέσεις όπως πριν 7 χρόνια που η Γερμανία είχε πραγματικά ένα καλό τραγούδι και κέρδισε...

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

    Η Ελλάδα αποκλείστηκε από τον Τελικό και η αλήθεια είναι πως ήταν λίγο αναμενόμενο. Ακόμη και τα προγνωστικά λίγες πιθανότητες της δίνανε. Οι 2 βασικότεροι λόγοι μάλλον το γεγονός ότι το τραγούδι ήταν στα ελληνικά (το παρελθόν δείχνει πως σχεδόν ποτέ δεν έχουν καλή πορεία τα ελληνικά, όσα ήταν αγγλόφωνα ήταν και πολύ υψηλά στην κατάταξη) και η κακή σκηνική παρουσία της Γιάννας Τερζή που δεν είχε κάτι το ιδιαίτερο ή ειδικά εφέ. Συνήθως η Ελλάδα σκηνικά εντυπωσίαζε ενώ συχνά ήταν στα αγγλικά. Τα τελευταία χρόνια πάντως η χώρα μας έχει πέσει ποιοτικά σε αισθητό επίπεδο, διαρκώς καταλαμβάναμε ολοένα και πιο χαμηλές θέσεις ώσπου φέτος αποκλειστήκαμε εντελώς. Ο λόγος είναι μάλλον πως η ΕΡΤ τα τελευταία χρόνια κάνει κάτι άσκοπους και κακούς πειραματισμούς όσον αφορά την διαδικασία ανάδειξης της ελληνικής εθνικής συμμετοχής. Για την ακρίβεια μέχρι την κατάργηση της τον Ιούνιο του 2013 όλα πήγαιναν καλά. Γίνονταν ένας ωραίος εθνικός διαγωνισμός όπου πήγαιναν όσοι ενδιαφέρονταν, ψηφοφορία, καλή παρουσίαση και επενδύονταν και αρκετά χρήματα σε όλα. Απ όταν έγινε η ΝΕΡΙΤ επί Σαμαρά και από το 2015 η "νέα" ΕΡΤ, φαίνεται να ασχολούνται με την Γιουροβίζιον σχεδόν καταναγκαστικά. Στα γρήγορα, σαν να πρέπει απλά μία υποχρέωση να βγεί πρόχειρα και γρήγορα και με μία δόση πλήρως περιττού πατριωτισμού. 
    Τα τελευταία χρόνια και απευθείας αναθέσεις γίνανε από την ΕΡΤ σε κάποιο συγκρότημα (με μάλλον φιλικές σχέσεις προς αξιωματούχους?), και δεν γίνονταν κανονικοί διαγωνισμοί ανάδειξης τραγουδιού, και έπρεπε να έχουν σχέση με επίκαιρα θέματα όπως το Προσφυγικό (βλέπε 2016 συμμετοχή) και το αποκορύφωμα: να είναι καθαρά ελληνικά όλα και να πρέπει όλα ο ίδιος ο συμμετέχων να τα....πληρώνει (διεθνής πρωτοτυπία που και φέτος σχολιάστηκε αρνητικά και περιπαιχτικά, αυτή η καθαρά επιλεκτική αφραγκία δηλαδή, την στιγμή που η ΕΡΤ έχει προϋπολογισμό σχεδόν 200 εκατ. Ευρώ με το 97% περίπου αυτών να προέρχονται από τα 3-4 ευρώ τέλος υπέρ ΕΡΤ που πληρώνουμε όλοι μας μέσω της ΔΕΗ). Όπως φέτος. Πέρα απ την Τερζή υπήρχαν άλλες 4 υποψηφιότητες (που και αυτές ειπώθηκε δεν ήταν τόσο καλές, η Καλλιτεχνική Επιτροπή του Οργανισμού θα μπορούσε καλύτερες επιλογές να είχε κάνει). Η Τερζή ορίστηκε ως αντιπρόσωπος μας διότι ήταν η μόνη που παρέμεινε στην διαδικασία και η μόνη που η δισκογραφική της έδωσε τα 20.000 ευρώ (ναι καλά διαβάσατε, τόσο έπρεπε η κάθε εταιρία να πληρώσει για να λάβει μέρος!) που απαιτούνταν! Απ τους υπόλοιπους 4, οι δύο δεν κατέθεσαν τα χρήματα έγκαιρα (επίτηδες υποθέτω για να αποσυρθούν) και οι άλλοι δύο κρίθηκαν απ την ΕΡΤ πως δεν ήταν αρκετά....ελληνικές και τις πέταξε έξω. Και το καλύτερο: εαν ως εκπρόσωπος της χώρας προκρινόσουν στον Τελικό θα ήσουν υποχρεωμένος να χρηματοδοτήσεις ΠΛΗΡΩΣ ο ίδιος τα έξοδα της Ελληνικής αποστολής!!
    Είναι να μην έχουμε αποτέλεσμα ύστερα απ όλα αυτά και να μην μας σχολιάζουν στο εξωτερικό αρνητικά μετά? Μάλλον όχι.... Επισημαίνεται πως η Φουρειρα που ήθελε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα (πιο λογικό άλλωστε απ ότι την Κύπρο) απορρίφθηκε όπως όπως από την ΕΡΤ. Καλές οι πατριωτικές δόσεις της ΕΡΤ και η προσπάθεια να μην ξοδεύεται κρατικό χρήμα (δικό μας δηλαδή) και ίσως καλοπροαίρετες, έδειξαν όμως προχειρότητα έτσι. Πρόκειται για διεθνή διαγωνισμό ενώ άμα είναι να συμμετέχουμε στον Θεσμό αυτόν και ας μην θεωρείται κάτι αναγκαίο (μικρό το κακό που δεν περάσαμε θα έλεγα) τότε ή να ασχολούνται σοβαρά με αυτό ή καθόλου. Ωστόσο παρολαυτά φέρει μικρή ευθύνη και η ομάδα Τερζή που έπρεπε να είχε σχεδιάσει μία καλύτερη εμφάνιση απ ότι η σημερινή.

   Όπως και να έχει, μπράβο για την προσπάθεια, μακάρι να πάει καλά η Κύπρος και μακάρι του χρόνου να θυμηθούν πως και τι συμμετοχές στέλναμε στο κάπως πιο ένδοξο παρελθόν...

ΜΕΡΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ (ΚΑΙ ΕΝΑ ΡΕΚΟΡ ΠΟΥ ΚΑΤΕΙΧΑΜΕ)



    Η Ελλάδα έχει συμμετάσχει στο διαγωνισμό 43 φορές από το 1974, με εξαίρεση το 1975, το 1982, το 1984, το 1986, το 1999 και το 2000. Η Ελλάδα κέρδισε για πρώτη φορά το 2005 με το My Number One της Έλενας Παπαρίζου.
    Κατά την διάρκεια του 20ου αιώνα (1974-1999), η Ελλάδα είχε πετύχει μόνο δύο φορές αποτέλεσμα στην 5άδα. Η πρώτη ήταν το 1977 όταν το "Μάθημα Σολφέζ" έφερε την χώρα στην 5η θέση και, ξανά το 1992 με την Κλεοπάτρα που ερμήνευσε το "Όλου του κόσμου η ελπίδα". Από το 2001 και μετά, η Ελλάδα αναδείχθηκε μία από τις πιο επιτυχημένες χώρες στον διαγωνισμό όταν από το 2004 έως το 2011 τερμάτιζε πάντα στην πρώτη 10αδα, συμπεριλαμβανομένου τρίτες θέσεις το 2001 για τους Antique, το 2004 για τον Σάκη Ρουβά και το 2008 για την Καλομοίρα.
     Ως το 2015 η Ελλάδα ήταν μία από τις χώρες μαζί με την Ρωσία, την Ρουμανία, το Αζερμπαϊτζάν και την Ουκρανία, που ποτέ δεν είχε αποκλειστεί, από την εισαγωγή των ημιτελικών το 2004. Το 2016 και το 2018 το ρεκόρ αυτό καταρρίφθηκε, όταν η Ελλάδα απέτυχε να προκριθεί δις με τους "Argo" και το τραγούδι "Utopian Land" ,και με την Γιάννα Τερζή και το τραγούδι "Όνειρό μου"

Σχόλια