Μητσοτάκης: "δεν διορίζω 15.000 εκπαιδευτικούς!" - Ας ξεκαθαρίσουμε το πως έχουν μερικά πράγματα στην Παιδεία...


Εφ' όλης της ύλης ήταν η συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στον ΑΝΤ1 και στον Νίκο Χατζηνικολάου. Ο πρόεδρος της ΝΔ δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί και στα ζητήματα του δημοσίου και των προσλήψεων, επομένως και στην διακήρυξη για προσλήψεις εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες. Ωστόσο οι δηλώσεις του μάλλον είναι να απορεί κανείς με αυτές καθώς ήδη κάποιοι εκπαιδευτικοί και ειδικά στο διαδίκτυο αναρωτιούνται σχετικά με το πόσο καλά γνωρίζει το θέμα της Παιδείας και γενικότερα αναστάτωσε αρκετούς εκπαιδευτικούς. 

Τόνισε πως δεν δεσμεύεται στον αριθμό των 15.000 εκπαιδευτικών, για τους οποίους έχει δεσμευθεί σε βάθος τριετίας η σημερινή κυβέρνηση, ενώ δήλωσε πως οι προσλήψεις θα επανεξεταστούν από την κυβέρνηση που θα σχηματίσει η Νέα Δημοκρατία.

Δείτε αρχικά τι είπε στην συνέντευξη παρακάτω. 

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ:
Πολλά ερωτήματα γι’ αυτό που είπατε πριν, ότι θα περιορίσετε τις προσλήψεις στο δημόσιο, που έχει εξαγγείλει ο ΣΥΡΙΖΑ. Για παράδειγμα, με ρωτούν εδώ, αρκετοί φίλοι στο twitter, αν οι προσλήψεις των 15.000 εκπαιδευτικών που έχει πει η Κυβέρνηση θα γίνουν ή όχι και αν βλέπετε ότι η Παιδεία χρειάζεται ή όχι ενίσχυση αυτήν την περίοδο.

ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Η Παιδεία χρειάζεται ενίσχυση. Αλλά δεν είμαι διατεθειμένος, κ. Χατζηνικολάου, να δεσμευθώ σε οποιονδήποτε αριθμό προσλήψεων, εάν δεν μελετήσω πρώτα ενδελεχώς τα στοιχεία και διαπιστώσω πόσα πραγματικά κενά υπάρχουν. Προσλήψεις στον αέρα, μόνο και μόνο για να στέλνουμε ένα «φιλολαϊκό μήνυμα», εγώ δεν πρόκειται ποτέ να εξαγγείλω. Έχω δεσμευθεί ότι οι προσλήψεις στην παιδεία θα ξεκινήσουν από προσλήψεις στην ειδική αγωγή. Γιατί το λέω αυτό; Γιατί όπως μιλάω, κ. Χατζηνικολάου, για τα πρότυπα σχολεία, για τα πιο χαρισματικά μας παιδιά, εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον δίνω και στην ειδική αγωγή, για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν ειδικές δυσκολίες και θέλουν ειδική φροντίδα. Άρα, να ξεκινήσουμε με τα παιδιά που έχουν την μεγαλύτερη ανάγκη. Από εκεί και πέρα, όταν μελετήσουμε τα πραγματικά κενά, θα εξαγγείλουμε πόσες πραγματικά προσλήψεις χρειάζονται να γίνουν στην παιδεία, λαμβάνοντας πάντα υπόψιν και το γεγονός, είναι μια πραγματικότητα σήμερα, ότι έχουμε πάρα πολλούς εκπαιδευτικούς οι οποίοι είναι σε ένα καθεστώς ετήσιας ομηρίας μέσα από το καθεστώς των αναπληρωτών. Για τους οποίους θα πρέπει να αναγνωρίσουμε την προϋπηρεσία τους, αλλά -θα το πω γιατί θέλω να είμαι τελείως ξεκάθαρος- με διαγωνισμό από το ΑΣΕΠ. Προσλήψεις χωρίς διαγωνισμούς δεν πρόκειται να γίνουν από την επόμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Έπειτα και αφού ανέφερε πως το κόστος μισθοδοσίας του Δημοσίου αύξηθηκε τα τελευταία έτη ο δημοσιογράφος τον ρωτά με ποιον τρόπο θα συγκρατηθεί αυτό με τον κύριο Μητσοτάκη να απαντά πως "Δεν πρόκειται να προχωρήσουμε στον αθρόο αριθμό των προσλήψεων για τις οποίες έχει δεσμευτεί ο κ. Τσίπρας.".

Ας πάρουμε τα πράγματα απ την αρχή όμως για το πως έχει η κατάσταση στην Παιδεία κάνοντας μια μικρή ανασκόπηση.

Κατ αρχάς, από την έναρξη της κρίσης, της πραγματικής το 2010 (όταν και σταμάτησαν οι τελευταίοι μαζικοί διορισμοί) και όχι της τυπικής από το 2008, έχουν αποχωρήσει (απολύσεις, παραιτήσεις και κυρίως συνταξιοδοτήσεις) 33.000 άτομα από την Ελληνική Εκπαίδευση, και στις δύο βαθμίδες! Επιπροσθέτως η Ειδική Αγωγή παρουσίαζε όλο και μεγαλύτερες ανάγκες απο χρονιά σε χρονιά, μάλιστα δε δεν ικανοποιούνταν κιόλας όλα τα αιτήματα πχ για παροχή δασκάλου παράλληλης στήριξης παιδιού σε γενικό σχολείο ενώ ο τομέας αυτός δεν "έβλεπε" μόνιμους διορισμούς (παρά λίγους μόνο) ούτε στις λεγόμενες καλές εποχές όπου γίνονταν διορισμοί σωρηδόν στην Παιδεία αλλά και εν γένει στο Δημόσιο. Αυτή τη στιγμή το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων προσλαμβάνει σταθερά πάνω από 20.000 αναπληρωτές κάθε χρόνο, φέτος είναι ήδη πάνω από 23.000. Έχουμε οδηγηθεί στο να αποτελείται το 15% περίπου του εκπαιδευτικού προσωπικού από αναπληρωτές που πλέον όπως καταλαβαίνετε καλύπτουν πάγιες διαρκείς ανάγκες του κράτους (όπως ας πούμε αρκετοί συμβασιούχοι των Δήμων όπου σχεδόν 10.000 άτομα μονιμοποιήθηκαν δικαίως). Απέναντι στις μεγάλες ανάγκες και την αδιοριστία μονίμων το Υπουργείο προτάσσει εως τώρα αναπληρωτές, παράλληλες αναθέσεις μαθημάτων, αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης που φέρνει πολλαπλά προβλήματα, συγχωνεύσεις σχολείων (ειδικά τα πρώτα χρόνια της κρίσης) και αλλαγές στο διδακτικό ωράριο όπως και εξαφάνιση υπευθύνου Ολοημέρου στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Πλέον όμως η παρούσα Κυβέρνηση - η οποία η αλήθεια είναι έχει αυξήσει τα έξοδα υπερ της Παιδείας ως ποσοστό επί του ΑΕΠ, πήρε και περισσότερους αναπληρωτές από κάθε άλλη φορά και δη στην Ειδική Αγωγή όπου δούλεψαν πλέον ευτυχώς και νεαροί απόφοιτοι σχολών - αποφάσισε να επιλέξει νέο σύστημα διορισμού και μέσω ψήφισης Νομοσχεδίου να δεσμευτεί για 15.000 διορισμούς (κάτι που αποφασίστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου, ένα θετικό γεγονός καθώς ήταν η πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια που συνεδρίασε με θέμα αποκλειστικά εκπαιδευτικό, παίρνοντας και απόφαση, στην ίδια συνεδρίαση αποφασίστηκε και η μείωση του ανώτατου ορίου αριθμού μαθητών άνα τμήμα τάξης από 25 στα 22 παιδιά, ένα παιδαγωγικό αίτημα πάγιο που θα μπορούσε να ζητήσεια ακόμα λιγότερα παιδιά). Ίσως στο μέλλον να αυξηθεί και ο αριθμός εαν επιτευχθεί Συμφωνία με την Εκκλησία ώστε να αποδεσμευθούν από την μισθοδοσία οι κληρικοί και επομένως δίχως μεταβολή του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων, να παρθούν κιάλλοι εκπαιδευτικοί, ωστόσο εκεί είναι πολύ ρευστά τα πράγματα ακόμα. Δύο επισημάνσεις ακόμα:

- Μέσα στα πλαίσια αυτά θα πρέπει να αναγνωριστεί η ιδιαιτερότητα του επαγγέλματος και να μειωθούν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης. Το αίτημα για πλήρη σύνταξη με 30 χρόνια εργασίας, ώστε να ανανεωθεί το έμψυχο δυναμικό της εκπαίδευσης, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να αμβλυνθεί το οξύ πρόβλημα της ανεργίας των νέων εκπαιδευτικών, παραμένει πάντα στην πρώτη γραμμή! Φτάσαμε στο σημείο να υπάρχουν εκπαιδευτικοί που έχουν 50 χρόνια διαφοράς με τους μαθητές τους, πράγμα όχι ιδιαίτερα καλό εντός μιας σχολικής τάξης. 

- Το σχολικό έτος 2008/9 είχαμε συνολικά 185.917 εκπαιδευτικούς και το 2017 έχουμε 142.088 Έχουμε συνεπώς μια συνολική μείωση των εκπαιδευτικών από το 2008 κατά 43.829 που αντιστοιχεί σε ποσοστό μείωσης 24%! Στη Δευτεροβάθμια το ποσοστό αυτό πλησιάζει το 36%!

Επιστρέφοντας στα του νομοσχεδίου λοιπόν, ας επισημάνουμε το εξής: εφόσον ψηφιστεί, άρα θα αποτελεί νόμο του κράτους, θα δεσμευει την οποιαδήποτε επόμενη Κυβέρνηση. Εαν κερδίσει η ΝΔ και ψηφίσει υπέρ της κατάργησης αυτού, θα πρέπει να υπολογίσει τεράστιες αντιδράσεις εκ μέρους του εκπαιδευτικού κόσμου κάτι που θα κοστίσει ακριβά. Εαν απ την άλλη εκλεγεί εκ νέου ο ΣΥΡΙΖΑ τότε απλώς θα πρέπει να εφαρμόσει ψηφισμένο νόμο του, δεν τον παίρνει δηλαδή να μην το κάνει καθώς θα εκτεθεί αρκετά και δεν θα συγχωρούνταν. Τις τελευταίες ημέρες βρίσκεται σε εξέλιξη μεγάλη κινητοποιηση πανελλαδική των εκπαιδευτικών (αναπληρωτών κυρίως) καθώς ζητάται να αλλάξει λίγο το προτεινόμενο σύστημα. Ο σχετικά περιορισμένος αριθμός διορισμών και οι πολλές και διάφορες κατηγορίες εκπαιδευτικών έχουν οδηγήσει μάλιστα και στο να αντιμάχονται μεταξύ τους καθώς ο καθένας έχει τα δίκια του και απαιτεί ανάλογα. Απ ότι φαίνεται όμως η κύρια αντιπαλότητα εντοπίζεται μεταξύ εν ενεργεία αναπληρωτών (αρκετών ετών) που αισθάνονται να μην αναγνωρίζεται η προυπηρεσία τους όσο πρέπει και που δεν θέλουν να χάσουν θέσεις και άνεργων αναπληρωτών Μηδενικής Προυπηρεσίας οι οποίοι μπορούν να καρπωθούν θέσεις μόνον εάν έχουν όλα ή τα περισσότερα ακαδημαικά προσόντα προσπερνώντας άτομα χαμηλής προυπηρεσίας και με λίγα ακαδημαικα προσόντα. Οι τελευταίοι μάλιστα (Μηδενικής) ιδρύουν σύντομα Σύλλογο (δείτε ΕΔΩ) ενώ ίσως ετοιμάσουν και ομαδική προσφυγή κατά του νέου συστήματος ζητώντας ποσόστωση θέσεων όπως και προέβλεπε παλαιότερα ο Νόμος. Η αλήθεια είναι, περισσότερο αξίζουν ίσως οι εν ενεργεία αναπληρωτές μία μονιμοποίηση ώστε να πάψει η ταλαιπωρία τους αλλά και ως ευχαριστώ για το ότι κράτησαν επάξια - και κρατάνε ακόμα - όρθιο το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Ωστόσο αποκλείοντας έτσι άλλους υποψήφιους αυτό δεν θα ήταν για εκείνους δίκαιο, άρα πρέπει να αναρωτηθούμε, τι είδους Σύστημα θέλουμε; 

Επομένως μιας και υπάρχει τέραστια ανομοιογένεια μεταξύ των υποψηφίων (με ή χωρις εμπειρία, ΑμεΑ, πολύτεκνοι κτλπ) ίσως θα ήταν καλύτερα να μην ριχθούν άπαντες σε μία ενιαία λίστα. Βέβαια το πιο ιδανικό σενάριο θα ήταν να μονιμοποιούνταν η πλειοψηφία των εν ενεργεία αναπληρωτών (όπως και ζητάνε) ώστε να ακολουθησουν οι νέοι αλλά πόσο εφικτό είναι αυτό; Μένει να το δούμε, αν δηλαδή οι μεγάλες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών φέρουν κάποια αλλαγή. Τέλος, το άδικο και σχεδόν αντιδημοκρατικό κλείδωμα των Πινάκων είναι κάτι στο οποίο όλοι διαφωνούν και ορθά.

Ο κύριος Μητσοτάκης τα γνωρίζει όλα αυτά; Που ως Υπουργός επί Σαμαρά πέταξε έξω χιλιάδες Καθηγητές των ΕΠΑΛ την ίδια στιγμή που θέλανε να αναβαθμίσουν τα ΕΠΑΛ (η οποία τελικά ήρθε μερικά χρόνια αργότερα, τα τελευταία 2 έτη εγγράφονται ας πούμε ολοένα και περισσότερα μαθητές σε αυτά); Με τις χθεσινές του δηλώσεις αλλά και προηγούμενες δείχνει να μην γνωριζει καλά τα θέματα της Παιδείας. Αντί να ασκήσει σοβαρή τεκμηριωμένη κριτική στο νομοσχέδιο η αξιωματική αντιπολίτευση, ακούμε γενικόλογα που δεν στέκουν ακριβώς και που δεν προτείνουν κάτι. Ιδού και ο σχολιασμός των δηλώσεων του κυρίου Μητσοτάκη:

- Είπε πως θέλει να διαπιστώσει ύστερα απο αρκετή μελέτη για να δει ποια τα πραγματικά κενά της Εκπαίδευσης ώστε να αποφασίσει πόσους χρειάζεται η Εκπαίδευση μας. Άσκοπο και άχρηστο καθώς άμα θέλει να μάθει τα κενά, ας ρίξει μία ματιά στις αποχωρήσεις, στον αριθμό των αναπληρωτών, στα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας. Ειδάλλως ας ρωτήσει και τους μάχιμους εκπαιδευτικούς να τον ενημερώσουν κατάλληλα. Το ότι ένας μαζικός διορισμός εκπαιδευτικών σε μία χώρα για εκείνον αποτελεί «φιλολαϊκό μήνυμα» ας μην το σχολιάσουμε καλύτερα.
Μία σημαντική σημείωση εδώ: πρόσφατα καταργήθηκε πολύ σωστά ένας μνημονιακός κανόνας που ίσχυε για χρόνια στο Δημόσιο και που όριζε πως για κάθε 4 αποχωρήσεις (ήταν 5 κάποτε κιόλας) θα γίνεται ΜΙΑ μόνο πρόσληψη, κάτι που οδήγησε σε σοβαρά προβλήματα σε κάποιους δημόσιους τομείς. Η Κυβέρνηση επανέφερε από 1.1.2019 (δίχως αναδρομική ισχύ, εξ ου και οι διορισμοί που εξαγγέλθηκαν δεν αντιστοιχούν στον αριθμό όσων αποχώρησαν συνολικά) τον λογικό κανόνα 1 προς 1 πάλι, δηλαδή για κάθε αποχώρηση, μία αντίστοιχη πρόσληψη. Ο κύριος Μητσοτάκης αποσιώπησε το γεγονός ότι έχει πει πως θέλει να ΕΠΑΝΑΦΕΡΕΙ τον κανόνα 1 προς 4 στο Δημόσιο δίχως εξαιρέσεις! Επομένως με δεδομένο αυτό, μπορείτε να αντιληφθείτε πόσα άτομα θέλει να διορίσει περίπου και που είναι ίσως οι μισοί απ τους 15.000 μόνο.....Μία δευτερη σημείωση ακόμη: μπορεί ο κανόνας 1 προς 4 να ήταν σε ισχύ στο Δημόσιο αλλά στην Παιδεία δεν τηρήθηκε ούτε αυτό, από ΚΑΜΊΑ Κυβέρνηση. 

- Είπε πως θα ξεκινήσει τις προσλήψεις από την Ειδική Αγωγή διότι τα παιδιά αυτά έχουν την μεγαλύτερη ανάγκη. Δεν υπάρχει κριτική εδώ, είναι σωστό. Ωστόσο δεν αποτελεί κάτι νέο καθώς ήδη υλοποιείται αυτό. Ο Πρωθυπουργός ακριβώς το ίδιο ανακοίνωσε στην ΔΕΘ 2018. Μάλιστα δε οι 4500 διορισμοί στην Ειδική Αγωγή θα γίνουν εντός 2019 (πρώτες πρώτες δηλαδή) και θεωρούνται απ όλους οι πιο σίγουρες καθώς περιλαμβάνονται ήδη στον Κρατικό Προυπολογισμό 2019. Επιπλέον φέτος γίνανε παρα πολλές προσλήψεις αναπληρωτών στον Τομέα αυτόν ευτυχώς (ανεξαρτήτως εαν έπαιξε η πολιτική κατάσταση σε αυτό ρόλο ή όχι, ήταν θετικό πάντως).

- Είπε επίσης αναφερόμενους στους αναπληρωτές πως "θα πρέπει να αναγνωρίσουμε την προϋπηρεσία τους, αλλά -θα το πω γιατί θέλω να είμαι τελείως ξεκάθαρος- με διαγωνισμό από το ΑΣΕΠ. Προσλήψεις χωρίς διαγωνισμούς δεν πρόκειται να γίνουν από την επόμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας." Εδώ καλό θα ήταν να είχε μιλήσει λίγο πιο ξεκάθαρα για το τι εννοεί. Το προτεινόμενο σύστημα αναγνωρίζει την προυπηρεσία των αναπληρωτών και την μοριοδοτεί κιόλας εως 120 μήνες (την στιγμή που στους άλλους διαγωνισμούς του Δημοσίου υπάρχει ταβάνι 84 μηνών μόνο). Επομένως ήδη αναγνωρίζεται (το ότι διαδηλώνουν οι αναπληρωτές είναι επειδή διαφωνούν σε διάφορα πράγματα ενώ κάποιοι που θεωρούν πως δεν λαμβάνεται ολόκληρη υπόψιν ας λεχθεί εδώ μόνο αυτό, το ότι σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας μόνο 283 άτομα υπάρχουν στα 35.000 άτομα που έχουν διατελέσει αναπληρωτές, που να έχουν πάνω από 120 μήνες εμπειρία), ίσως εν τη ρύμη του λόγου να του ξέφυγε. Ένα μεγάλο λάθος όμως είναι το ότι ίσως μπέρδεψε το πως λειτουργεί ο ΑΣΕΠ. Δεν χρειάζεται καν καταρχάς να υπόσχεται πως θα γίνουν μέσω ΑΣΕΠ αφού αυτό θεωρείται δεδομένο. Ακόμα και τώρα που μιλάμε, όπου γίνονται προσλήψεις δημοσίων υπαλλήλων (ακόμα και συμβασιουχων) αλλά και εντός του πλαισίου του νέου προτεινόμενου Συστήματος, παντού ο ΑΣΕΠ έχει την εποπτεία και διεξάγει διαγωνισμούς! Υπάρχουν δύο ειδών διαγωνισμοί: γραπτοί και μοριοδοτικοί. Και οι δύο τρόποι συνταγματικοί. Επιλέγεται τα τελευταία έτη ο δεύτερος για λόγους ευκολίας και επειδή είναι πιο γρήγορος.

- Τέλος αναφέρθηκε στο ότι θα συγκρατήσει το μισθολογικό κόστος με το να μην προβεί σε αθρόες προσλήψεις δημοσίων υπαλλήλων όπως κάνει ο Τσίπρας. Οι εκπαιδευτικοί άραγε, θεωρούνται επίσης μέρος αυτών; Ως γνωστόν η φράση αυτή υποδηλώνει κάτι το αρνητικό ενώ η δράση του ως Υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης επί Σαμαρά δείχνει πολλά το πως αντιλήφθηκε την συγκράτηση των μισθολογικών δαπανών απολύοντας 2500 καθηγητές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, 2000 σχολικούς φύλακες και 1000 διοικητικούς υπαλλήλους στα Πανεπιστήμια....

Κάποια αριθμητικά στοιχεία για την Εκπαίδευση μπορείτε να δείτε ΕΔΩ , ΕΔΩ και ΕΔΩ


Σχόλια