Νέος Κ.Ο.Κ: αφαίρεση άδειας ευκολότερα - Προστίματα ανάλογα με εισόδημα! Ριζικές αλλαγές...


Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος φέρνει μεγάλες αλλαγές, κατατέθηκε χθες το βράδυ της Πέμπτης στην Βουλή των Ελλήνων προκειμένου να ψηφιστεί και να αλλάξει τις οδηγικές (κακές) συνήθειες των Ελλήνων. Και δικαίως. Ο νέος Κώδικας έχει κάποια χαρακτηριστικά κοινωνικής δικαιοσύνης και είναι και πιο σκληρός σε ορισμένες παραβάσεις και ήταν καιρός πια καθώς μερικές φορές απλά δεν περισσεύει καμία καλή διάθεση και υπομονή πια. Δείτε λοιπόν παρακάτω το νέο σύστημα.

Ας ξεκινήσουμε με ένα μικρό αρνητικό της υπόθεσης. Καταργείται η 50% έκπτωση επί του ύψους του προστίμου εάν πληρωθεί εντός 10 ημερών από την ημέρα βεβαίωσης της παράβασης. Ήταν κάτι που ίσχυε έως τώρα και που είχε εφαρμοστεί προκειμένου να βελτιωθεί η εισπραξιμότητα αφού τα προστίματα ήταν συχνά πολύ υψηλά. Πλέον δεν θα υπάρχει καμία έκπτωση με κανέναν τρόπο ενώ θα υπάρχουν και προσαυξήσεις ανάλογα με το εισόδημα. Βέβαια τα προστίματα σε σχέση με τώρα μειώνονται κατά 40%, αλλά όπως είπαμε θα υπάρχει έως και τριπλάσια προσαύξηση, ανάλογα με το εισόδημα του κάθε οδηγού (η διαβάθμιση θα γίνει μετά από εισήγηση της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας) ενώ δεν θα υπάρχουν εκπτώσεις. Επιπλέον θα αφαιρείται πολύ εύκολα το δίπλωμα πλέον. Με λίγα λόγια ναι μεν μειώνονται οι χρηματικές ποινές αλλά έρχονται...ισοδύναμα μέτρα. Η εισπραξιμότητα εάν βελτιωθεί, άγνωστο.

Τα διοικητικά πρόστιμα αυστηροποιούνται με απευθείας αφαίρεση πινακίδων, άδειας κυκλοφορίας και διπλώματος για τις λεγόμενες "αντικοινωνικές παραβάσεις" (φαντάζεστε προφανώς ποιες λέμε).

Οι παραβάσεις θα χωρίζονται πια σε τρεις νέες κατηγορίες:

Χαμηλής (με προστίματα που είναι σε αυτή την κατηγορία να είναι έως 100 ευρώ), Μεσαίας (101 - 300 ευρώ) και Υψηλής επικινδυνότητας (300 - 600 ευρώ).

Παράλληλα οι παραβάσεις θα χαρακτηρίζονται και ως “υψηλής συχνότητας” και “αντικοινωνικής συμπεριφοράς” (απ αυτές άλλο που δεν έχουν μερικοί).

ΆΜΕΣΗ ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΙΝΑΚΙΔΩΝ

Και πάμε και σε ένα καυτό σημείο του νέου ΚΟΚ που ελπίζουμε να μειώσει τις παρακάτω παραβάσεις και συμπεριφορές καθώς εάν διαπράξεις μία απ αυτές τότε για 60 ημέρες οι οδηγοί θα χάνουν δίπλωμα οδήγησης ΚΑΙ πινακίδες οχήματος:

- Χρήση κινητού χωρίς ακουστικά χωρίς ανοιχτή ακρόαση (στην ειδική θέση)
- Παρκάρισμα σε θέσεις ή ράμπες ΑμεΑ
- Αδικαιολόγητη χρήση της ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) στους αυτοκινητοδρόμους.    Φαίνεται οι μεγάλες οθόνες με τα ευγενικά μηνύματα "μην οδηγείτε στη ΛΕΑ παρακαλώ"
  δεν αποδίδουν τα μέγιστα.
- Μη χρήση ζώνης ή κράνους.
- Μη ασφάλιση των παιδιών σε ειδικά καθίσματα ή με τη ζώνη
- Ρίψη τσιγάρου ή αντικειμένου που μπορεί να προκαλέσουν πυρκαγιά

Ανάλογα με τα εισοδήματα κάθε παραβάτη το όποιο χρηματικό πρόστιμο δύναται έως και να τριπλασιαστεί όπως ήδη αναφέρθηκε. Βέβαια αυτό σημαίνει πως υπάρχει ένα σχετικά χαμηλό ταβάνι για τους εύπορους παραβάτες (600 επί τρία ίσον με 1.800 ευρώ που για κάποιους δεν είναι σημαντικό ποσό).

ΆΛΛΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

Με το νομοσχέδιο ρυθμίζονται μερικά άλλα ζητήματα παράπλευρα καθώς το όριο ταχύτητας από 130 ανεβαίνει στα 150 Km/h στους αυτοκινητόδρομους της χώρας (δικαιολογείται άλλωστε και ασφαλείς είναι και λίγη κίνηση έχουν καθώς δεν είμαστε και δα χώρα 30 εκατομμυρίων κατοίκων) ενώ και οι «Γουρούνες» έως 125 κυβικών απαγορεύεται πλέον να κυκλοφορούν σε δρόμους ασφάλτου καθώς πολλά ατυχήματα συμβαίνουν. Θα μπορούν μόνο κάθετα να διασχίζουν τις οδούς αυτές.  
 
Επιπλέον επιβάλλεται στον εκμισθωτή, στο μισθωτή και στον οδηγό, αν ο τελευταίος επίσης δεν έχει άδεια οδήγησης, πρόστιμο 1.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και κατάσχεση του οχήματος. Άλλωστε συχνά οδηγούσαν μέχρι και έφηβοι αλλά και ενήλικες χωρίς δίπλωμα οδήγησης με τον κίνδυνο να είναι προφανή. Φυσικά αυτή η εφαρμογή μένει να την δούμε στην πράξη καθώς στα νησιά ειδικά στον τουριστικό τομέα είναι μία πολύ επικερδής μπίζνα και τώρα περιορίζεται με το θέμα του δρόμου και του διπλώματος η πελατεία κάπως....  


ΤΑΞΙ ΚΑΙ UBER (η λέξη tabu αυτή τη περίοδο για τους ταξιτζήδες)  

Το νομοσχέδιο προσαρμόζεται στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, με την οποία κρίθηκε ότι η Uber συνιστά μεταφορικό έργο, ενώ οι εταιρείες διαμεσολάβησης (Mytaxi, Taxiplon, Uber κ.λ.π) καλούνται να αποκτήσουν επιτέλους ειδική άδεια με νόμιμο εκπρόσωπό στην Ελλάδα.   Για να πάρουν άδεια θα πρέπει να υποβάλλουν σύμβαση ορισμένου χρόνου με τουλάχιστον τρεις οδηγούς ταξί, επικυρωμένες άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων με τα οποία συνεργάζονται και άλλα πολλά.  

ΠΙΝΑΚΙΔΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Οι αποθήκες των ΔΟΥ ήρθε η ώρα να αδειάσουν λίγου αφού μετά από 2 χρόνια ακινησίας ενός οχήματος ή εφόσον από Αστυνομική Υπηρεσία αφαιρεθούν πινακίδες και περάσουν επίσης 2 χρόνια τότε όλες αυτές οι πινακίδες θα καταστρέφονται αντί να στοιβάζονται αιωνίως κάπου. Τέλος κάθε πινακίδα που θα αφαιρείται, θα καταχωρείται μηχανογραφικά σε ψηφιακό αρχείο του Υπουργείου Μεταφορών.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ  

 
Η αλήθεια είναι συμπερασματικά μιλώντας πως σε γενικές γραμμές έστω, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο/νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που έφερε η Κυβέρνηση στην Βουλή, θετικό και που μπορεί να αλλάξει τα πράγματα στην Ελλάδα. Μάλιστα πρόκειται για έναν ΚΟΚ που σε σχέση με άλλα πολλά ευρωπαϊκά κράτη είναι πολύ πιο σκληρός και με κοινωνικό πρόσημο. Ίσως όμως και είναι απαραίτητο προκειμένου να αποκτηθεί παιδεία σωστή απ όλους, έστω με το στανιό. Βέβαια το ζήτημα είναι η Τροχαία να αυξήσει ακόμα περισσότερο τους ελέγχους της (διότι υπάρχουν ακόμα περιθώρια βελτίωσης αρκετά μάλιστα και ας είναι η κατάσταση πολύ καλύτερη απ ότι παλιά), οι Δήμοι μέσω Δημοτικής Αστυνομίας να γίνουν πιο ενεργοί (κάποιοι είναι, άλλοι πάλι καθόλου όπως για παράδειγμα στα Ιωάννινα υπό την επωνυμία "Παρκάρω όπου θέλω στα Ιωάννινα" όπου οι πολίτες φτάσανε στο σημείο μέχρι και σελίδα με χιλιάδες μέλη στο facebook να ιδρύσουν, δείτε την ΕΔΩ, αν και δεν λήφθηκε απ τις τοπικές Αρχές σοβαρά υπόψιν ακόμα το "κίνημα" αυτό ας πάρουν όλοι παράδειγμα από πόλεις όπως τα Τρίκαλα που πρωτοπορεί σε ένα σωρό θέματα) αλλά και οι πολίτες να βελτιωθούν σαν οδηγοί ή εν πάση περιπτώσει να συνετίζουν κάποιους συνανθρώπους τους και ναι στην ανάγκη να καλούν και την Αστυνομία....


Τέλος αν και οι προθέσεις είναι καλές, υπάρχουν κάποια πράγματα που μόνο δύσκολα θα τηρηθούν και οι όποιες παραβάσεις θα βεβαιώνονται θα είναι μονάχα χάρη στην τύχη, αν δηλαδή τύχει και περνάει εκείνη την ώρα αστυνομικός ή το καταγγείλει κάποιος και εάν φυσικά υπάρξει ενεργοποίηση εν τέλει. Αφορά κυρίως τις ρίψεις τσιγάρων, την χρήση ΛΕΑ και τις γουρούνες αυτό που λέμε. Επίσης θα έχει ενδιαφέρον τι αντιδράσεις θα έχουν πλούσια μέλη της κοινωνίας μας ή και πολιτικοί που θα πιάνονται στα πράσα με βάση τον νέο ΚΟΚ....θα το δέχονται ή θα προσφέρουν θέαμα στα ΜΜΕ? Μάλλον το δεύτερο. Αρχικά έστω. 


Και τέλος αλλά μη εξαιρετέο....να μην σβήνονται κλήσεις τόσο εύκολα επειδή είναι συγκεκριμένες προσωπικότητες ή ακόμα και απλοί πολίτες επειδή γνωρίζουν το μισό Αστυνομικό Τμήμα. Υπάρχουν Διοικητές Τροχαίας που παραδέχονται πως διαγράφονται 25-30% των κλήσεων για "κοινωνικούς λόγους". Πρέπει να αλλάξει το σύστημα αυτό. Οι κλήσεις είναι ακόμα χειρόγραφες ("αγαπημένο" ροζ χαρτάκι) και - κυριολεκτικά και μεταφορικά μιλώντας - μπορείς πολύ άνετα να τις σβήσεις τις κλήσεις αυτές! Πολύ απλά κάποιος δικός σου αστυνομικός (διότι υπάρχουν και αυτοί πέρα απ το πλήθος των ευσυνείδητων) αντί να καταχωρήσει στο σύστημα στο Τμήμα την κλήση, πριν το κάνει, παίρνει το χαρτί και το πετάει. Η μόνη λύση για να πάψει αυτό είναι να εφοδιαστεί η Ελληνική Αστυνομία μαζικά με μικρά μηχανήματα χειρός (με οθόνη αφής ενδεχομένως) τα οποία να είναι συνδεδεμένα με το κεντρικό σύστημα απευθείας και να εκτυπώνουν υπό μορφή/μέγεθος χάρτινης απόδειξης εκείνη την στιγμή την κλήση. Ή έστω όταν θα γυρνάει ο αστυνομικός στο Τμήμα να συνδέει το μηχάνημα με τον υπολογιστή ώστε οι αποθηκευμένες στην μνήμη κλήσεις να καταχωρούνται στο σύστημα δίχως όμως νάχει πρόσβαση ο ίδιος σαυτό. Έτσι η κλήση θάναι ήδη καταχωρημένη και δεν θα μπορεί σχεδόν κανείς να την τροποποιήσει. Πρόσβαση να μην έχουν ούτε οι Διοικητές παρά μόνο το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. στην Αθήνα. Ή έστω και στις Περιφερειακές Διευθύνσεις. Και να γίνεται είσοδος από τεχνικό μόνο εάν είναι να διορθωθεί κάποιο λάθος. Προφανώς ακόμα και έτσι θα υπάρξουν κάποιοι πραγματικά ελάχιστοι που θα μπορούν να σβήσουν τις κλήσεις που τους επιβλήθηκε. Αλλά πόσοι πια γνωρίζουν τον Αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ. και καμιά δεκαριά Περιφερειακούς Διευθυντές? Πάρα πολύ λίγοι. Σημειωτέον η μέθοδος αυτή εφαρμόζεται και σε κάποιες χώρες του εξωτερικού όπως στην Γερμανία όπου χρησιμοποιούνται τέτοιες συσκευές μέχρι και από αντίστοιχες με εμάς Δημοτικές (!) Αστυνομίες!    


Τέλος μιας και αναφέρθηκαν και οι Δήμοι, προκειμένου να υπάρξει και μία επιπλέον πηγή εσόδων καθώς οι κρατικές επιχορηγήσεις είναι σχετικά χαμηλές, ώστε να είναι λίγο πιο αυτόνομοι και προκειμένου να αποσυμφορηθεί η ΕΛ.ΑΣ. η οποία φυσικά δεν μπορεί διαρκώς να είναι πανταχού παρών (πχ σε διαχρονικά επικίνδυνα σημεία), να δοθεί η δυνατότητα στους Δήμους ή Περιφέρειες να τοποθετούν μόνιμα ραντάρ ελέγχου ταχύτητας στην άκρη του δρόμου και το 100% (ή 70% ας πούμε και το υπόλοιπο σε κεντρικό κράτος ή ΕΛ.ΑΣ.) των εσόδων των κλήσεων να καταλήγουν στο δημοτικό ταμείο! Στο εξωτερικό σχεδόν πια δεν το κάνουν αποκλειστικά και μόνο για την οδική ασφάλεια αλλά για να υπάρχουν - σταθερά κιόλας - έσοδα σε ετήσια βάση καθώς τοποθετούνται στρατηγικά σε σημεία (ακόμα και μη ιδιαίτερα επικίνδυνα) όπου "τρέχουν" και έτσι πολλοί την "πατάνε". Βέβαια με την μόνη διαφορά πως αυτές οι κλήσεις δεν είναι εξωφρενικά υψηλές καθώς το πιο πιθανό είναι να την "πατήσεις" παραπάνω από μία φορά ακόμα και για 5 km/h ταχύτητα παραπάνω. Προκειμένου να μην υπάρχει αγανάκτηση και για να υπάρχει υψηλή εισπραξιμότητα τα πρόστιμα αρκετοί Δήμοι τα καθορίζουν σε μερικές δεκάδες ευρώ πχ 40 έως 80 ευρώ. Αυτό φυσικά θα έπρεπε και στην Ελλάδα να ενσωματωθεί διότι με 600άρια μάλλον δεν θα αποπληρώνονται εύκολα....Με ένα σμπάρο, δύο τρυγόνια που λέει και ο θυμόσοφος λαός...

Σχόλια